onsdag 21 december 2016

Årets album 2016 - Plats 13: SUBROSA - For this we fought the battle of ages

Profound Lore Records, 26/8 - 2016
Alltså, de där stråkarna. Subrosa har fullständigt hypnotiserat mig med sitt vemodigt dystopiska doomepos For this we fought the battle of ages. För det har kvintetten från Salt Lake City mycket att tacka sin sättning med tre kvinnliga vokalister, varav två av dem spelar fiol. Kombinationen av tunga och intensitetsbyggande riff, svepande vackra stråkar och fantastisk sång är det som fått mig på knä inför bandet, som jag ångrar bittert att jag inte åkte och såg i Köpenhamn i höstas. 

For this we fought the battle of ages växer exponentiellt för varje lyssning och enda anledningen till att vi inte finner den högre upp på listan är att speltiden på dryga timmen kräver att man ger den ordentligt med tid och omsorg. Mer än att låtarna står för sig själva är skivan ett statement av känslor, som känns tätt sammanknutna de långa låtarna emellan. Högst klimax når man dock i mitt tycke på "Killing rapture", innan vackra avslutningen "Troubled cells" tar vid. 

När jag är på humör förleder Subrosa mig ut i en dvala av vemodigt och mörkt välbefinnande och både tid och låtar flyter samman till en hypnotisk massa. For this we fought the battle of ages är en av årets vackraste skivor, med den vackraste titeln, samtidigt som den bjuder på motstånd och mörker. Och Subrosa är ett av måste-banden att se på en scen inom en snar framtid. 

Subrosa.

HELA LISTAN:
13. Subrosa - For this we fought the battle of ages
14. Håll Det Äkta - Soul cracks the gold
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar