söndag 17 maj 2015

Veckans Vrål Möter: Rok Krivec - The Blek Goat

Rok Krivec. Foto: Rok Krivec
Tänk vad Internet är fantastiskt. Inte nog med att all världens musik ligger ett musklick bort, man kan träffa trevligt folk däruppe också. Som The Blek Goat till exempel, eller Rok Krivec som han egentligen heter. I det nya inslaget Veckans Vrål Möter: får ni äran att träffa denne metal- och modeentreprenör från Slovenien med hjärtat på det rätta stället. Veckans Vrål bestämde sig för att ta ett snack med Rok Krivec om hans för metalvärlden unika projekt The Blek Goat.
Vem är Rok Krivec?
Du öppnar med den svåraste frågan, haha. Jag är en maskiningenjör från Slovenien med många intressen. Jag älskar att laga och äta mat, sport som löpning och Freestyle BMX, och sist men inte minst, metal. Jag har så länge jag minns gillat musik, mycket tack vare min far som är en stor musikentusiast, men sedan jag av en slump upptäckte metal har det varit min sanna kärlek.  Det kanske låter konstigt för vissa, men trots att jag är ett metalhead i hjärta och själ, har jag både intresse och lite känsla för kläder och mode, speciellt streetwear. Tack mamma för det, haha.

Hur fick du idén till The Blek Goat?
Allt började på Metal Days 2014, en metalfestival i Tolmin, Slovenien. Egentligen utan anledning började jag fundera på vad som saknas i metalscenen. Jag tror jag ställde frågan högt, men ingen lyssnade på mig och sen tänkte jag inte mer på det. Efter festivalen kom frågan tillbaka till mig och nu kunde jag inte släppa den. Efter ett tag föll bitarna på plats. Eftersom jag älskat metal länge har jag också länge velat tillföra något värdefullt till scenen. Samtidigt har jag växt upp med en massa skate- och BMX-märken och alltid velat ha ett eget klädmärke. Så varför inte kombinera dessa två och skapa ett eget "metal lifestyle brand"? Som dessutom går emot hur majoriteten av metalkläder ser ut genom att göra det enkelt och minimalistiskt i sin utformning. Nu när jag svarat på min initiala fråga om vad som saknas inom metalscenen började jag göra research och kom fram till att det inte finns något som kan kallas för ett "metal lifestyle brand". Då visste jag att jag helt enkelt måste göra allt för att det skulle bli verklighet.

Rok Krivec i en The Blek Goat hoodie. Foto: Rok Krivec
Vilken respons har du fått?
Med tanke på att jag lanserade sidan tidigare i år och att allt är så pass nytt för metalscenen har jag  än så länge fått riktigt bra respons. Jag måste säga att det är helt fantastiskt och överväldigande att få så mycket support från alla metalentusiaster runtom i världen.

Hur ser framtidsplanerna ut för The Blek Goat?
Eftersom det är gemenskapen i metalscenen och människorna i den som är min högsta prioritet så är min ambition att fortsätta utöka The Blek Goats community och få folk att inse att vi alla lever under samma tak. Oavsett vilken genre man "tillhör" så är vi alla metalheads och en enda stor familj. The Blek Goat kan sammanfattas i mottot "Keep it simple. Keep it metal", vilket säger allt. Jag har en massa planer och idéer men har ingen brådska så jag håller dem hemliga än så länge och ser vad framtiden för med sig.

Hur är metalscenen i Slovenien?
Veckans Vrål i en The Blek Goat hoodie.
Metalscenen i Slovenien är faktiskt ganska stor och folket här blir mer och mer öppna emot den sortens musik. Det är en hel del konserter runtom i landet och varje år hålls en stor festival i Tolmin som heter MetalDays, före detta MetalCamp. I år blir det elfte året de kör och för varje år blir den större och större. Festivalen ligger fantastiskt vackert där floderna Soca och Tolminka möts, så inte så konstigt att alla metalheads älskar att återvända dit, haha. Trots att vi är ett litet land har vi en hel del bra band. Within Destruction, Nephrolith, Neglience, Noctiferia, Avven och Brezno, för att nämna några.

I skrivandets stund sitter jag i en mycket snygg, skön och numera välanvänd hoodie från The Blek Goat och kan inte göra annat än att rekommendera att man går in på http://theblekgoat.com och köper hem sig lite fint och läser bloggen. Om du som jag blir inspirerad av Roks historia, förverkliga då din egen dröm! Och glöm inte att höra av dig till Veckans Vrål om hur det gick, så sprider jag ordet.

Kramar VV

LÄNKAR
http://theblekgoat.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar