måndag 30 september 2013

Korn + Soulfly = Nostalgi

Dags för lite nostalgi här på VV. I veckan släpper nämligen två riktiga metalveteraner nytt. Det handlar om Korn med "The paradigm shift" och Soulfly med "Savages". Hade vi befunnit oss i slutet av 90-talet och början av 00-talet så hade detta varit en stor vecka i mitt musikliv. På den tiden tillhörde båda banden mina favoriter och skivorna rullade frenetiskt i mini-stereon därhemma. Nu-metal var stort (alltså MTV-stort) och att blanda metal med rap helt i sin ordning. 

Mitt intresse för Korn inleddes strax innan "Follow the leader" (1998) släpptes och höll i sig till "Take a look in the mirror" (2003). Den absoluta höjdpunkten under vår tid tillsammans var nog när jag såg dem på Globen under Untouchables-turnén, 26/8 2002. Untouchables (2001) var nog också det sista albumet som jag verkligen gillade och lyssnade sönder och samman. På Roskildefestivalen 2004 hade jag äran att se dem igen, om än under massiv bakfylla och minskat intresse. Minns att jag även struntade i Hatebreed på samma festival, för att sitta i campet och dricka öl istället. Sent insåg vi vårt misstag och gick dit, för att höra de sista tonerna av "I will be heard" ljuda ut. Tur att man blivit äldre och visare sedan dess.

När det gäller Soulfly så hade jag redan fått upp ögonen för Sepultura i och med "Roots" (1996) och när debutalbumet "Soulfly" (1998) kom med Max Cavelleras nya band såg man till att få tag på en kopia. Jag kommer ihåg att jag fick tag på en Special Edition-version på klassiska Skivbörsen i Östersund, som var där jag bodde på den tiden, och var helt hänförd av det brutala öset som Cavalera och Co levererade. Även "Primitive" (2000) lyssnades det frekvent på men sen dog romansen ut, om än med vissa återfall. Efter sig lämnade den en urtvättad t-shirt med motivet från debutskivan - Max Cavallera i blygsam Jesuspose - inköpt på Hultsfredsfestivalen 1999. Det var dock först 2001, också på Hultsfredsfestivalen, som jag såg dem live för första och hittills enda gången. Om jag minns rätt hamnade några låtar från den konserten på en limited edition-version av "Prophecy" senare, men de finns tyvärr inte med på Spotifys version av den utgåvan. En grym konsert i alla fall och stort att se legenden Cavallera svänga på dreadsen IRL. Eftersom jag var rätt inne på hela Nu-metalsvängen på den tiden var det också häftigt att band som Soulfly och Korn ständigt bjöd in gästartister på sina skivor. Man fick känslan av att det var ett gött gäng; Max, Jonathan, Fred, Corey och grabbarna. 

Här kommer i lite guldkorn från förr med Korn respektive Soulfly som jag stått och headbangat till i hallen därhemma. Bör läsas som ett halvhjärtat försök att rangordna låtarna sinsemellan men ingen absolut topplista.

Korn

  1. Here to stay (Untouchables, 2001) 
  2. Got the life (Follow the leader, 1998)
  3. Good God (Life is peachy, 1996)
  4. Faget (Blind, 1994)
  5. It´s on (Follow the leader, 1998)
  6. Blind (Blind, 1994)
  7. Blame (Untouchables, 2001)
  8. Thoughtless (Untouchables, 2001)
  9. Freak on a leash (Follow the leader, 1998)
  10. Make me bad (Issues, 1999)


Soulfly


  1. No hope = No fear (Soulfly, 1998)
  2. Jumpdafuckup (Primitive, 2000)
  3. Eye for an eye (Soulfly, 1998)
  4. Bleed (Soulfly, 1998)
  5. Fire (Soulfly, 1998)
  6. Pain (Primitive, 2000)
  7. Living sacrifice (Prophecy, 2004)
  8. Prophecy (Prophecy, 2004)
  9. The Prophet (Primitive, 2000)
  10. Back to the primitive (Primitive, 2000)



Inför veckans skivsläpp så sätter jag inget hopp till Korn, även fast Brian "Head" Welch tydligen återvänt från sin tid som Jesus och numera officiellt är med i bandet. Soulflys utveckling har inte varit lika deprimerande som Korn musikaliskt även om jag inte följt dem särskilt frekvent. Soulfly har gått mot "vanlig" death metal medan Korn införlivat dub step a la Skrillex i sin musik. Det är i och för sig kul med nya grepp men singeln "Never never" bådar inte gott. Så ska jag ämna någon av skivorna uppmärksamhet får det bli "Savages".

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar