torsdag 22 september 2016

Demonstrerar: REVENGE PREVAILS - Dark trembling solace

Revenge Prevails. Foto: Revenge Prevails
Den genomsnittlige musiklyssnaren hade nog tippat Revenge Prevails ondskefullt rivande blackened death metal som härstammandes från någon nedläggningstyngd gruvort i norra Norge, där allt hopp sedan länge är förlorat. Så är inte fallet. Uddevalla är nämligen hemvist för denna kvartett som består av Josef "The Sultan" Svensson på sång och gitarr, Christoffer "The Bilge-Blasting Impender" Helleren på trummor, Isabella "Goatwitch" Ramare på bas samt Ludvig "Hlodyr" Björk på gitarr. Bandet bildades 2011 och har sedan dess släppt EP:n Black vold injection (2013) och nu senast fullängdaren Dark trembling solace (2015). Allt från design av skivomslag till inspelning och produktion görs av bandet själva, vilket tyder på ett verkligen engagerat band.

När jag lyssnar på Dark trembling solace får jag också känslan av att det är en DIY-produkt, utan att det på något sätt betyder att det är oproffsigt. Men jag är ändå kluven över frågan huruvida jag hade föredragit en tung och maffig produktion framför den råa och nakna känsla som soundet ger mig när jag lyssnar på skivan. Samtidigt som just det råa soundet förstärker den ondskefulla och brutala känslan i musiken så finns det partier som jag verkligen kan föreställa mig skulle växa enormt med ett mer massivt ljud, som till exempel på fina "Mind flayer" och dess förtjänstfulla dubbelkaggemanglande partier.

Revenge Prevails. Foto: Revenge Prevails
Revenge Prevails står för en riktigt underhållande hybrid av black och death metal på Dark trembling solace med mycket riffgodis att njuta av och en härlig intensitet där trummisen Christoffer Helleren ska ha sin beskärda del av äran. En av skivans största behållningar är just hur låtarna ständigt växlar i tempo och intensitet vilket gör att det inte blir långtråkigt. I skrivandets (och lyssnandets) stund får jag upp finfina Black Anvil som referens i vrålminnet och det finns faktiskt en del musikaliska beröringspunkter med Revenge Prevails, även om Black Anvil är mer catchy. På spår som fina "Plaguebearers upon pestilent fields" är det dock riktigt finstämmigt även hos Revenge Prevails. Med tanke på bandets goda musikaliska förmåga och intentioner, som växer för varje lyssning, kan jag inte undgå att fantisera ytterligare hur det låtit med en mer "mainstream" produktion där detaljerna i riffen och det ös och den tyngd som finns i deras musik kommit ännu mer till sin rätta. Hur som helst är jag mycket glad över att ha fått möjlighet att upptäcka bandet, för det här är ett gäng jag tänker hålla koll på framöver.



LÄNKAR:
https://www.facebook.com/revengeprevails/

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar