tisdag 22 juli 2014

21/7-22/7 Tombs - Legacy + Crowbar - The taste of dying

Hujeda mig, vilken start på veckan vi får tillsammans. Med Tombs experimentella crossover metal och Crowbar, som på två månader gamla skivan "Symmetry In Black" har frälst VV totalt med sin skönt gungande och trögflytande variant av sludge metal, blir starten på veckans soundtrack något djävulskt bra.

Tombs har sin bas i Brooklyn, New York och levererar en skön blandning av framför allt black och sludge metal. Bandets nya skiva "Savage Gold" ljöd ljuvligt i mina öron under en gräsklippning i helgen och gjorde denna varma och svettiga session mycket angenäm. Det är nämligen spännande att lyssna på Tombs och ofta helt briljant. På "Legacy" bjuds på blast beats och ösig, driven sludge metal i mycket gott samarbete. "Savage Gold" är en av årets mest intressanta skivor så här långt. Jag misstänker dock att den kräver fler lyssningar om den ska cementera en plats på topp tio.



Crowbar. Foto: Zack Smith
Att Crowbar inte är några duvungar gör dessvärre inte att jag lyssnat på dem tidigare. Det hjälps inte att de anses som ett av ursprungsbanden bakom genren sludge metal och att jag egentligen gärna velat stoltsera med att jag älskar "deras tidiga", vilka dateras ända till 1992, då debuten "Obedience Through Suffering" släpptes. Nej, jag gjorde mitt allra första försök i förrgår och lyssnade igenom deras nya, och som det skulle visa sig, helt fenomenala skiva i form av "Symmetry In Black". Helt lyrisk är en underdrift av min känsla inför denna honungströga, svängiga och oerhört riffstarka samt mycket sympatiska samling låtar. Jag älskar frontfiguren Kirk Windsteins sång, som är raspig, vacker och vrål på samma gång, samt hur låtarna växlar mellan melankolisk melodi till übertyngd för att övergå i lite punkig frenesi. Allt man behöver alltså, och definitivt en av årets bästa skivor. Nu, och med all säkerhet också i december.



Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar