tisdag 29 december 2015

Årets Album 2015, plats 12: GHOST - Meliora

Det musikaliska hoppet mellan plats 13 och 12 kan nog inte bli större och fortfarande röra sig inom min egna definitionsmängd som jag kallar för "vrål". Napalm Death och Ghost har inte så mycket gemensamt och de senare rör sig betydligt närmre det som brukar kallas för mainstream, ett begrepp jag egentligen ogillar. Till exempel hörde jag vackra "He is" på P4 Malmöhus i höst om jag inte minns fel. Eller om det var P3. Skit samma, Ghost är jättestora och det unnar jag dem. Speciellt då bandet i och med Meliora äntligen fått mig att tippa över gränsen från tveksamt positiv till passionerat gillande. När de släppte i mitt tycke årets vackraste låt i "Cirice" som första singel var jag övertygad. Det här är Ghosts bästa album hittills.

Mitt förhållande till tidigare skivor har nämligen varit fragmentariskt. När det är bra, då är det helt fantastiskt, men mellan de stunder då det blixtrar av briljans har jag tyckt att det är ganska tråkigt. Skillnaden på Meliora är att de tråkiga stunderna skalats bort, kanske med undantag av något bleka "Mummy dust", och att bandet hittat rätt i sitt sound. Den tyngre ljudbilden på Meliora gör de briljanta gitarrerna betydligt mer rättvisa än tidigare och det är en fröjd för örat att följa de namnlösa gitarristernas riff som filats på in till perfektion och som dansar fram den melodiösa och medryckande  musiken.

Inget har lämnats åt slumpen på Meliora. Allra minst de allsångsvänliga refrängerna som på "From the pinnacle to the pit", "Deus in absentia", "Absolution" och framför allt "Cirice" når enorma höjder. Även mässande balladen "He is" och catchy "Majesty" bör nämnas som skivans höjdpunkter. Det råder ingen tvekan om att Ghost med Meliora i bagaget kommer fortsätta sitt anonyma och uppochnervända korståg över världen. Även om just anonymiteten och den estetik som följer med den fortfarande inte tilltalar mig nämnvärt, den stjälper till exempel mer än hjälper bandet som liveakt, har de musikaliskt växt rejält i mina ögon på Meliora och lär så fortsätta med varje lyssning.

Ghost. 


HELA LISTAN:
12. Ghost - Meliora
13. Napalm Death - Alex predator - Easy meat
14. Monolord - Vænir
15. Eidola - Degeneraterra
16. Ghost Bath - Moonlover
17. Soilwork - The ride majestic
18. Raised Fist - From the north
19. Turnstile - Nonstop feeling
20. Parkway Drive - Ire

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar