fredag 11 mars 2016

Kvelertak släpper "1985", första singeln från kommande albumet Nattesferd

Kvelertak. Foto: Stian Andersen
Norska Kvelertak var nog det mest medryckande jag någonsin hört i vrålväg när jag snubblade över låten "Blodtørst" för ett gäng år sedan. Sedan dess har jag älskat deras ljuvligt melodiösa och rockiga black n´ roll, som sällan misslyckas med att få mig på gott och festorienterat humör. Kul då att bandet precis blivit med ny låt i form av "1985", som är det första vi fått höra från albumet Nattesferd som släpps 13 maj på Roadrunner Records.

"1985" är en rätt långsamt malande historia, med ett tuggande och dämpat riff som går igenom i princip hela låten. Självklart är det insprängt en massa virvlande små soloäventyr och gitarrslingor, men tyvärr är det bestående intrycket efter ett par lyssningar att det här inte är så spännande som det kan vara när den norska sextetten är som bäst. Nu tror och hoppas jag inte att det är en bestående trend som Kvelertak visar upp på "1985", utan att vi har rejält med ös att vänta på Nattesferd. Men lite konstigt val av förstasingel är det allt, i mitt tycke i alla fall. Vad tycker du?



Kramar VV

2 kommentarer:

  1. Påminner om Van Halens Jump. Som för övrigt är från en skiva som heter 1984. Håller med om att man inte blev kär på nytt av att höra denna.

    /mattias

    SvaraRadera