torsdag 27 oktober 2016

Forza: Malmö!

Så här i tider av sportsliga framgångar väcks ju ens patriotiska känslor för Malmö extra mycket, och vad kan vara ett bättre sätt att manifestera dessa känslor än att visa på lite fint vrål som härstammar från staden? På den välkända tuben har jag samlat lite av det som jag känner till och gillar. Var inte blyg att tipsa mig om mer. För att det finns mer i denna fina stad, det vet jag.

Throneless.

Throneless
Kompetent doom som är en relativt ny upptäckt för mig, men som jag blev tipsad om av InRock på Radio AF, tack vare att de spelade förband åt Conan på Babel för några veckor sedan. Riktigt fint. Släppte Throneless 2015.



Pyramido
Doom metal, fint framsjungen på svenska. Lite sludge på toppen. Släppte fjärde fullängdaren Vatten (2016) tidigare i år.



Vånna Inget
Fin, melodiös punk med refränger som sätter sig i ryggmärgen. Släppte två låtar i vintras och vi väntar med spänning på nästa fullängdare.


Hårda Tider
Harcore av den gamla skolan och följaktligen ösigt utav bara h-vete. Släppte split med japanska bandet Crucial Section tidigare i år.



Arre!Arre!
Ösig och härligt skränig punk i riot grrl-anda som fått en hel del välförtjänt uppmärksamhet. Släppte A.T.T.A.C.K. (2015) förra året.



Suma
Sludgig doom metal som för ett mycket angenämt oväsen på ett suggestivt och mörkt vis. Också en relativt ny bekantskap för mig, men har varit igång sedan 2001. Släppte sin fjärde fullängdare The order of things nu i oktober och det låter riktigt bra.



Knægt
Formidabel skånsk sång på en grund av rask och punkig hardcore. Släppte fullängdare 2014 och fina singeln "Alerta" tidigare i år. Briljant att göra en hardcoredänga av viktiga slagord.



Deathening
Dödsmetall med tungt gung i. Släppte singeln "För helvete" i somras och spelade också på Malmöfestivalen. När jag läste i festivalprogrammet att bandet tar ställning mot rasism blev jag varm i hjärtat.



Kramar VV

3 kommentarer:

  1. https://youtu.be/NK4dS_c08sM

    Från Malmö. Medlemmar ifrån Obscurity, Skurk, ShadowCult...

    SvaraRadera
  2. https://youtu.be/Td0Xj5q9ag4

    Malmö. Mangel

    SvaraRadera