måndag 19 december 2016

Årets album 2016 - Plats 15: ANAAL NATHRAKH - The whole of the law

Metal Blade Records, 28/10 - 2016
Om Vildvittrorna, de morbida människo- och fågelhybriderna i Ronja Rövardotter, hade gjort black metal inbillar jag mig att de låtit något i stil med brittiska duon Anaal Nathrakh. "Nu ska blodet flyta", som var deras standardhotelse, är väl inte heller en helt otippad textrad i sammanhanget. The whole of the law är min första kontakt med bandet, trots att de varit aktiva sedan 1999 och albumet är deras nionde fullängdare. Det är ingen mjuk och behaglig dunkudde som väntar om du som jag råkat missa bandet tidigare. Bandet har uttryckt en ambition att skapa en musik som illustrerar apokalypsen vilket de lyckas väl med, och jag undrar om de inte dessutom skyndar på förloppet fram till jordens undergång med sin industriella och obevekligt aggressiva black metal.  

Även om intensiteten i princip är på max skivan igenom, vilket kräver en någorlunda pigg hjärna hos lyssnaren, är The whole of the law dock inte en uppvisning i enbart entonigt manglande. Det finns en del melodi insprängt emellanåt, inte minst i de oblyga rensångspartierna som är ett återkommande element. De känns som härstammande från ett härligt power metal-land i fjärran i kontrast till den industriellt metalliska och gråa tillvaro som soundet på skivan i övrigt förmedlar. Som bäst görs den kombinationen på "Hold your children close and pray for oblivion", som stundtals är en riktigt pampig låt mitt i all mörk misär.  

Produktionen är massiv och det är fullt med elektroniska inslag och körer som förstärker känslan av stundande domedag. The whole of the law är verkligen mycket på en gång och inget för den som söker något behagligt. Vill man bli manglad tills man är en blöt pöl på golvet är det dock helt rätt.

Anaal Nathrakh



HELA LISTAN:
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar