tisdag 20 december 2016

Årets album 2016 - Plats 14: HÅLL DET ÄKTA - Soul cracks the gold

The Underground Fraction, 25/7 - 2016
Umeå hardcore är två ord vi lärt oss att älska sedan 90-talet. Håll Det Äkta är ytterligare ett exempel på hur levande och vital scenen i Västerbottens pärla är, och hur viktig den är för hardcore-Sverige. Apropå levande och vital kommer jag skriva emot mig själv direkt, eftersom Håll Det Äkta lät Soul cracks the gold bli deras sista skiva och inte finns som band längre, vilket smärtar något enormt när man som jag precis lärt känna dem. Men det gör inte deras prestation på denna fantastiska uppvisning i ösig hardcorepunk mindre värd för det.

Det är få saker som kan få mig på så genuint bra humör som väl genomförd old school hardcore och när Soul cracks the gold inleds med Dead Kennedys-flirten "SD punks fuck off" har Håll Det Äkta satt mitt hjärta i brand direkt. Sedan följer ett uppradande av punkiga hardcoredängor som alla håller enormt högt underhållningsvärde, där exempelvis "Body and mind", "P.P.P.P.P.P.P" och "Push" är några av favoriterna.

Håll Det Äkta besitter verkligen den där magiska förmågan att få varje låt att tända helt på egen hand, utan att man blir hemmablind och blasé när skivan går på repeat. Att Soul cracks the gold snarare växer för varje lyssning grundar sig i hur bandet lyckas kombinera en primitiv och punkig enkelhet med att vara oförutsägbara i hur de snickrar ihop låtskrivandet. Sångaren Marcs fantastiskt skräniga röst, som låter som en tokförbannad yngling mitt i målbrottet, måste också nämnas som en av skivans stora behållningar. Det är inte utan att det känns lite bittert att jag inte kommer få se detta på en scen..





HELA LISTAN:
14. Håll Det Äkta - Soul cracks the gold
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar