måndag 19 februari 2018

Forza: Malmö #3

Lawgiver.
Det är mer än hög tid att fortsätta följetongen Forza: här på Veckans Vrål, inslaget där det görs skillnad på folk och folk och jag drar obevekliga geografiska gränser i musikpeppandets namn. Tanken är väl att så småningom ta sig utanför Malmös stadsgränser men än så länge har jag inte kommit så långt. Skulle du ha ett band eller tycka att just din stad har en vrålscen som förtjänar uppmärksamhet, tveka då inte inför att höra av dig så jag får vidga mina vyer. Tills dess får ni hålla till godo med malmöitisk kvalitetsmusik, vilket inte är illa alls. Tvärtom har denna staden mycket fint att erbjuda när man väl börjat lyfta på stenarna.

UHNA
Melankolisk sludge och doom metal som jag gjort mitt bästa för att tjata om här på bloggen. Debuten Anständighet (2017) var ett av förra årets finaste album (plats 13, närmare bestämt,  vilket kan dubbelkollas på http://veckansvral.blogspot.se/2017/12/arets-album-2017-plats-20-11.html) och är ett verk som bådar gott inför framtiden. Väntar med spänning på att få bevittna deras musik IRL.




PALMLESS
Härligt skramlig black metal som grund men med en hel del indiekänsla är det som kännetecknar palmless rätt så unika musik. The nine exits (2017) är bandets riktigt stabila debutalbum som jag faktiskt har fått bevittna IRL, dessutom på dess releasekalas. This Gift Is A Curse öppnade före malmöiterna och jag har ju haft sämre kvällar i livet, milt uttryckt. Det kan man läsa på mer om här om man orkar (http://veckansvral.blogspot.se/2017/03/recenserar-this-gift-is-curse-palmless.html).




LAWGIVER
Grym crossover thrash med gott om hardcore-attityd i given med bl.a. Patricia från Slöa Knivar och Beyond Pink. Den självbetitlade debuten släpptes också förra året och bandet har tack vare den starka insatsen på den fått en del välförtjänt uppmärksamhet. Jag scrollade igenom bandets fejsbok och såg att de spelat på samma festival som fantastiska Turnstile. Man blir ju avis.




VET HUT
Punkbandet som pekar med hela handen och som släppt två EP:s i form av Översittarjävlar (2014) och Vafan! (2015) och som under slutet av 2017 och början av detta året pytsat ut singlar på löpande band. Snabbt och musikaliskt kompetent och med sångkörer som man älskar och som smittar enormt. Sången är inte så skånsk tänker du kanske - nej, för vitala delar av bandet är faktiskt jämtlänningar från början, precis som undertecknad. Det blir inte bättre än så.


CB3
Experimentell och jazzig trio som jag upptäckte i och med att de öppnade för Firebreather och Monolord i helgen. Musikaliskt hamnar vi i ett instrumentellt landskap med delar från både postrocken och psykedelisk stonerrock. Bandet blev med album i början av året i form av From nothing to eternity och live övertygade de mig rejält.




JORDABLOD
Briljant black metal som jag borde tagit mig an betydligt mer än vad jag gjort. Förra året släppte Jordablod sin debut Upon my cremation pyre på riktigt namnkunniga labeln Iron Bonehead och att det handlar om kvalitetsmärkt black metal råder det ingen tvekan om. Skramlig och stökig fond ljudmässigt men med en mycket tilltalande lyssningsvänlighet i kompositionerna, vilket är en genialisk kombination.


Tjatar återigen om att tipsa om ditt band eller din hemstads fantastiska vrålscen, då det är en ynnest att bli uppmärksammad om bra musik.

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar