måndag 2 december 2013

Lyssnat på v48!

Sent omsider kommer (förra) veckans lista. Tiden alltså, ibland får inte alla saker plats i den.


  1. Heaven Shall Burn - Die Stürme Rufen Dich Heaven Shall Burn är den första dubbletten i VV:s korta men ärorika listhistorik. Och det finns goda skäl till detta. HSB kommer nämligen till Vega i Köpenhamn nu på söndag 8/12 och undertecknad hade givit en och annan kroppsdel för att få närvara. Sen är det otroligt stabil och aggressiv melodisk death metal som de rutinerade tyskarna levererar. Som grädde på moset tillkommer de politiska och förbannade texterna som Marcus Bischoff häver ur sig med en röst som låter som om han är tre. Stycken alltså, inte år.
  2. Bring Me The Horizon - Sleepwalking Apropå konsertaktuella metal-jättar så har pågarna från Sheffield i Bring Me The Horizon bara två dagar på sig att ladda inför den alltid så metaltörstande Malmöpubliken. På onsdag kliver de nämligen på KB-scenen och där lär vara en och annan förälskad tonåring i publiken. Sångaren Oliver Sykes är nämligen "skitssnygg" enligt säkra tonårskällor. Jag är beredd att hålla med. Att BMTH spelar välproducerad metalcore med klar hitkänsla gör nog inte dragningskraften mindre. Det lär bli ett rejält tryck på KB på onsdag. "Sleepwalking" är från nyaste skivan "Sempiternal" från april i år. 
  3. Deafheaven - Sunbather Nu till musik som kanske inte sätter tonårshjärtan i brand, men som är desto mer intressant. Deafheaven är signade på tidigare nämnda labeln Deathwish Inc. som än så länge inte gjort någon besviken. Bandets musik är en slags post-rock- och black metalhybrid där sången låter black metal och de episka och ständiga melodierna hos gitarrerna låter post-rock. Släng in lite blast beats på det så har du en spännande 10-minutare framför dig.
  4. The Carrier - Wash Away My Sins Hoppsan, det blev visst ett Deathwish-band till. Jag kunde bara inte låta bli att släppa in grymma The Carrier på veckans lista. De spelade ju så fint. Spelade alltså. Imperfektformen är tyvärr korrekt. Bandet la ner i början av 2012 och lämnade oss andra ensamma med deras melodiska och resoluta hardcore. "Wash Away My Sins" är ett skönt malande och svängigt bidrag från deras sista skiva "Blind To What Is Right" från 2011.
  5. The Arson Project - The Black List Habil svensk grindcore i stil med otroliga Nasum. Från Småland kommer dessa arga pojkar och visar att smålänningarna kan det här med punk och hardcore. The Arson Project är riktigt bra och fyller i alla fall en ganska stor bit av tomrummet Nasum lämnade efter sig i grindcore-Sverige. 2008 kom senaste skivan och vi hoppas på nytt snart. Tack Daniel för tipset!
  6. 36 Crazyfists - Reviver Lite mer allsångsvänligt är 36 Crazyfists med deras härliga mix av emo och metal. Jag älskar sångaren Brock Lindows något spruckna, svajiga och samtidigt tighta rensång och är förvånad att jag inte lyssnat på detta ju rätt framgångsrika bandet tidigare. Det blir ändring på det nu och jag har VV att tacka för det! Du med?
  7. To Kill - The Flight Of The Locust To Kill spelar hardcore som får mig att minnas tiden då Victory Records var det hetaste skivbolaget i mitt liv med husgudar som Earth Crisis, Snapcase, Strife m fl. Nu är To Kill från Rom och är ett av få vrålband jag känner till från Italien. Egentligen innebär det att jag inte känner till så mycket alls eftersom To Kill tyvärr lagt ner men jag är rätt så övertygad om att detta bygger på min okunskap och inget annat. Bra är det i alla fall. Forza Italia!
Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar