söndag 8 december 2013

Lyssnat på v49!

Julen närmar sig och VV vill, som de flesta, ha hårda klappar under granen. Blir det strumpor i vanlig ordning så man du trösta sig med att det finns oerhört mycket bra vrål där ute som bara väntar på att inmundigas! Detta är den tionde listan på VV, som innebär sammanlagt ca 70 låtar vilket borde räcka till en normallång förfest eller en tågresa Malmö - Stockholm.

  1. The Old Wind - In Fields Det är ingen illusion att detta låter bekant. I The Old Wind är det nämligen gamla Breachsångaren Thomas Liljedahl som står för pipan och med sig har han även Niklas Quintana och Kristian Andersson, båda fd Breachmedlemmar. Och även om trion Terra Tennebrosa sedan tidigare sprungit ur den välgörande Breachkällan uppe i Luleå så är det The Old Wind som får oss att känna att Breach är tillbaka. Jämförelsen blir ofrånkomlig när man lyssnar på The Old Winds debutskiva som kom i april i år. Malande gitarrer och mörka harmonier tillsammans med den släpiga rytmen och Liljedahls sång är ett bekant upplägg och det håller bra än idag. Vi får helt enkelt hoppas på en lång och blomstrande framtid för The Old Wind. 
  2. Livstid - Ei Etasje Opp Javisst! Snygg norsk crust är det dags för nu, i form av Livstid från Bergen. "Ei etasje opp" är hämtad från bandets självbetitlade fullängdsdebut som kom 2011. Det är fullt ös och mycket trevlig lyssning, som så ofta när vrålet kommer från våra fjordbadande grannar i väster. I sin merch har bandet en t-shirt med Fremskrittspartiets Siv Jensen och texten "Ikke min statsminister", vilket känns uppfriskande i tider av unken, brun högervind.
  3. Revocation - The Gift You Gave Från Boston kommer Revocation med en härligt thrashig och teknisk death metal som värmer i efterdyningarna av Sven, det gamla stormsvinet. När snygga introt på "The Gift You Gave" går igång glöms alla bekymmer bort, må de så vara i form av bortblåsta takpannor eller av djupare karaktär. Om man mot all förmodan återtar grubblerierna under versen blåser refrängen hjärnan helt fri från tankar med en smattrande dubbelkagge och ett episkt gitarriff, tillsammans med sångaren David Davidsons hesa growlande. Att låten avslutas med ca 3 min instrumentonani gör ingen skada det heller.  
  4. Lesra - The End Of An Era Tillbaka till Skandinavien, och inte mindre än till Sveriges epicentrum när det gäller hardcore och punk. Vi snackar Umeå så klart och ett mycket intressant hardcoreband vid namn Lesra. Formatet är hardcore av den rena, gamla skolan, i stil med ett av mina favoritband Terror. Faktum är att Lesra står sig riktigt väl i konkurrens med just ett band som Terror vilket inte säger lite i min värld. Umeå levererar!
  5. Protest The Hero - Clarity När jag hör kanadensiska Protest The Hero och Rody Walkers stundtals överteatraliska rensång är jag till en början ganska skeptisk. Jag tycker att det blir lite väl galet i kombination med den hetsiga progressiva metal bandet leverar. Men nu har shuffle-funktionen i Spotify slumpat fram tillräckligt många lyssningar på bandet att jag blivit så pass galen att jag älskar det. Pröva själv. När körerna kickar in i sista refrängen på "Clarity" är du frälst, jag lovar.
  6. Armed For Apocalypse - Built To Kill Om Rody Walkers sång är teatralisk och galen står Kirk Williams i Armed For Apocalypse för en betydligt mer lågmäld stämma. Det kaliforniska bandet spelar kompromisslös sludge metal. Det är tungt, så tungt att det blir lätt att leva. Utan att öset någonsin lämnas åt slumpen.
  7. Beastmilk - Death Reflects Us Avslutningsvis till något mycket sympatiskt. Nämligen musik som kunnat spelas på vilken indie-klubb som helst, men som jag snubblar över i en topplista över årets bästa metal-album, dessutom på första plats. Finländska Beastmilks debutskiva "Climax" är producerad av Kurt Ballou från Converge och vi vet ju att allt det bandets medlemmar tar i blir till guld. Bandets musik etiketteras som death-rock eller post-punk och får med all rätt veckans hedersplats på listan. "Death Reflects Us" är en otroligt bra låt och även om jag än så länge bara hört tre låtar från "Climax" är jag beredd att stämma i bäcken. Det här är fantastiskt!  
Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar