torsdag 9 juni 2016

Veckans Vråls guide till COPENHELL

Det är ett innerligt tjatande om festivaler hit och festivaler dit. Men det är ju så det blir när man ser fram emot något ordentligt mycket. Dags att grotta ner oss lite extra i Copenhell, som går av stapeln om exakt två veckor. Vissa saker kommer du inte missa om du ska till Copenhell. Den goda stämningen, den inte överdrivet goda men fullt ändamålsenliga ölen från Royal Export och en och annan god bit mat snubblar man oundvikligt över på Refshaleøn bara genom att närvara. Men när det blir till att prioritera kan det vara bra att ha funderat på förhand vad som är viktigast, innan omdömet grumlas av ovan nämnda dryck. Du gör bäst i att inte missa följande akter.

TORSDAG

Scorpions - Helviti 22:30
Känner man mig är denna information helt överflödig. Jag har lyssnat på Scorpions sen jag började småskolan och de var fram till tonåren mina allra största idoler. Det är obegripligt stort att äntligen få se dem live och jag kommer vara ett känslomässigt vrak under konserten. Dessutom ser jag framför mig att festivalens bästa allsång och mest tårdrypande balladkramar kommer ske framför största scenen Helviti redan på torsdagskvällen när tyskarna headlinear första festivaldagen. Spana in hur det lät på Hellfest 2015 nedan.



Converge - Pandæmonium 20:30
Är man som jag inte i sitt livs form och vill spara sin lekamen till pensionen bör man sluta läsa nu. Men vill man ge sig själv en utmaning i stil med en svensk klassiker kan man ge sig in i moshpiten när Converge river hela haket på minsta scenen Pandæmonium. Jag tänker inte missa det i alla fall. Avnjut en försmak nedan.



Black Peaks - Pandæmonium 15:30 och With The Dead Pandæmonium 00:15 är två band till som spelar på torsdagen och som man gör bäst i att kika på, minst ett par låtar i alla fall. Black Peaks är intressant mathrockinspirerad progressiv hardcore med mycket skönsång, om man ska ge sig på en kategorisering. With The Dead är redig doom metal från medlemmar ur Cathedral och Electric Wizard och lär passa tunga och berusade metalkroppar på nattkvisten med tanke på det makliga tempot.


FREDAG
Dagen lär börja lugnt och vackert med islänningarna i Solstafir - Hades 13:15 och deras svårdefinierade, postrockiga och progressiva metal. Perfekt till dagens första öl. Sen är dagen full av spelningar man helt enkelt bara ska se. Band som Trivium, Amon Amarth, Megadeth och King Diamond lär ni hitta till själva. Men jag vill tipsa om ett danskt band som jag fått upp ögonen för i och med spelningen på Copenhell och det är Redwood Hill - Pandæmonium 22:15. Post black metal tror jag vi får benämna den sorts musik de står för och det bådar mycket gott. Missa inte det!


Sen så får vi vara överens om att vi inte lämnar dagens svenska hopp och veteraner Entombed AD - Pandæmonium 18:30 i sticket. Det lär bli ett helvetes ös, precis lagom efter middag. 

LÖRDAG

Tribulation - Hades 13:15
En av höjdpunkterna för mig inleder avslutande lördagen. Svenska Tribulation stod för en av årets bästa skivor 2015 och jag ser verkligen fram emot att få avnjuta deras melodiska och proggrockiga twist på death metal live. Missa inte det!


Efter två dagar på Copenhell borde nackmusklerna vara tämligen uppvärmda. Tur är det, för två av akterna som väntar på lördagen kommer kräva en del headbanging, nämligen amerikanska thrash metalbandet Havok - Pandæmonium 18:30 och polska death metalbandet Decapitated - Hades 21:30. Båda kör tokösig musik och kommer knäcka det mesta live. Speciellt Havok tror jag kommer bjuda upp till ordentlig dans - missa inte det!


Bombus - Pandæmonium 15:45
Ett annat svenskt hopp som kommer leverera är göteborgska Bombus som kör en riktigt catchy, ösig och rockig variant av heavy metal. Jag såg dem som förband till Baroness i vintras och är riktigt peppad på att se dem leverera sin ösvänliga musik inför en taggad festivalpublik som precis kommit igång efter den värsta bakfyllan. Missa inte det!

Och just ja, Black Sabbath spelar visst på Helviti 23:00. Bara ursprunget till all metal, inget större än så...Missa INTE det!

Hoppas verkligen vi ses på Refshaleøn om två veckor. Då tar vi en bärs i Biergarten tycker jag!

LÄNKAR:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar