fredag 1 juli 2016

ROSKILDE 2016: Kvelertak

Kvlertak. Skakigt foto: Veckans Vrål
Det är med både förundran och förväntan som jag letar mig in i ett mycket välfyllt Avalon för att se norska black n´rollbandet Kvelertak som vid det här laget inte borde ha gått någon förbi. När de kom med sin debutskiva 2010 var det något enormt och nytt för mig. Sedan har nyhetens behag lagt sig och bandet har gått mot en lugnare, men verkligen inte nödvändigtvis sämre sida. Min förundran är helt enkelt om Kvelertak fortfarande kommer tumla om mig som de brukar när jag ser dem live.

Något jag slås av direkt är det hälsosamma arenarockkomplex som bandet lider av. Deras musik lämpar sig verkligen för de stora poserna och episka publikhav. Och det är något åt det hållet som jag upplever när bandet drar igång långsamt malande "1984", som jag egentligen inte har mycket till övers för på skiva men som gör sig riktigt bra live. Trots ljudtrubbel är det en bra uppvärmning till hiten "Mjød" från debutskivan och då exploderar det för Avalon och för mig. Det är ett inferno i det vimlande folkhavet och nog det vildaste öset hittills på festivalen. Min förundran är således redan besvarad efter två låtar och det var aldrig någon anledningen att oroa sig. Kvelertak är precis så taggade som de brukar på scen och de nya låtarnas kvalitet höjs live, mer än vad de gamla faktiskt gör.
Erlend Hjelvik. Foto: Veckans Vrål
Det är således inte "Blodtørst"eller "Ulvetid" som blir mina största behållningar från spelningen utan grymt vackra "Heksebrann" och geniala "Svartmesse" från nyaste skivan. Sen är det ju svårt att inte bli galen av glädje när man avslutar med "Bruane brenn" och "Kvelertak". Avalon är en manifestation av alla härliga hårdrocksklichéer denna kväll. Tändarna åker upp när det lugnar ner sig lite, det poseras vilt med gitarrerna, sångaren är ute i publiken och publiken öser nå djävulskt och drar igång spontana wall of deaths och mosh pits. Sammantaget är det en mycket glädjande bekräftelse på att Kvelertak fortfarande är ett liveband i absoluta världsklass och som utan tvekan fyller arenarockskostymen redan nu. Ullevi 2017 månne?

Grym publik. Foto: Veckans Vrål
Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar