torsdag 25 augusti 2016

Presenterar: SVART KATT

Svart Katt. Foto: Svart Katt
Det var längesen jag föll så pladask som när jag via en vän, Jonathan, fick nys om det oerhört fina punkbandet Svart Katt. När det sedan visade sig att delar av bandet har rötter i min gamla hemstad Östersund blev det eld och lågor av pladasket. Svart Katt är nämligen en mycket angenäm bekantskap som med finstämmig, ärlig och vacker punk förtjänar en rejäl skjuts upp mot stjärnorna, och med EP:n Rosta sönder bör de snart vara en bra bit på väg. Den släpptes i mars i år och ett bättre soundtrack till en bakfylla har vi inte sett sedan motbokens dagar vill jag hävda. Det är skört, melankoliskt och samtidigt helt självklart med en melodisk känsla i låtskrivandet som imponerar. Jag drar paralleller långt utanför punkkretsar och tänker att om Jens Lekman gjort en "Black cab" i punkversion hade det nog låtit som Svart Katt. I min bok är det en jädra bedrift och jag kan bara inte sluta hänföras av favoritspåren "Rosta sönder", "En vän" och avslutande "Stanna tiden", som vänligt men bestämt placerar gråten i halsen när jag lyssnar på den under mer fragila stunder. Det här är otroligt bra och vackert som en solig vinterdag till fjälls, men utan knappliftsskador i skrevet.

Veckans Vrål tog sig ett elektroniskt snack med Johan från bandet i början av sommaren och har onekligen lyssnat EP:n sönder och samman, men helt utan att den rostat överhuvudtaget. Lyssna in dig, kika in deras videos och se sedan till att sprida ordet om Svart Katt.

Vilka är Svart Katt? Beskriv bandet och er historia.
Vi är Micke, Johan och Robin på trummor, gitarr/sång och bas/kör. Vi drog igång bandet hösten 2015 nån gång efter att ha pratat om det sen jag flyttade till Stockholm året innan. Det växte fram från lösa planer på att dra igång nåt till att vi (Robin och Johan) skrev lite låtar. Sen när det började kännas som att vi hade nåt att starta med så var Micke ett enkelt val på trummor. Jag och Micke har spelat tillsammans i olika band dom senaste 7 åren så vi visste att det skulle funka. Plus att jag redan hade pratat med Micke om starta något nytt efter att vi lagt ner vårt förra band året innan.

Beskriv er musik. Vad har ni för influenser?
För min del känns det som att det är den här typen av låtar jag gör när jag inte försöker göra mig till utan kör på det som kommer naturligt. Vi vill ha det avskalat, intensivt, vemodigt, catchigt och kärnfullt för att det är det vi gillar. Så det är det vi siktar på. Låtarna får bli så långa som idéerna håller för utan att bli uttjatade och då blir dom rätt så korta. Vi måste också nämna Sommarkatten som spelar in oss och skruvar ljudet. Han har väldigt stor del i att vi låter som vi gör och har gjort oss till nåt mycket bättre än vad vi varit utan honom. Några band/artister vi gillar är: Nirvana, A tribe called quest, Bahamadia, Breach, Dead Moon, Lana Del Rey.   

Ni har släppt er debut-EP tidigare i år. Vad har ni på gång framöver?
Vi vill ut och spela så mycket som möjligt så om nån vill att vi kommer är det bara att höra av sig. Vi ska spela i Stockholm den 24e juli (intervjun gjordes innan semesterkoman, reds anm.) med Radioactivity, Terrible Feelings och Real Tears. Sen har vi lite andra spelningar på g men dom är inte spikade ännu. Så håll koll. Vi ska spela in igen snart och vi håller på att skriva ihop låtar till det.

Slutligen, ge oss era allra bästa lyssningstips just nu!
Alkoholisten och Avrådan.








Kramar VV

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera