torsdag 22 december 2016

Årets album 2016 - Plats 12: ASTRONOID - Air

Blood Music, 10/6 - 2016
En av årets mest unika och intressanta upptäckter är för mig Bostonbandet Astronoid och deras både estetiskt och musikaliskt luftiga debut Air. Ett hypermelodiöst mästerverk med en fot i black metal, men med många uttryck som går stick i stäv med den fundamentalistiska tolkningen av genren, vars beskyddare är många och tjuriga. Air är ljus istället för mörk, vänlig istället för hårdhänt och vacker istället för stygg. Tänk dig ett pampigare Deafheaven med sångaren i Mew och du är nära kärnan i detta bandets musik.

Svag som jag är för starka melodier föll jag direkt pladask för skivan, men upptäckte också snart att den håller progressiva kvalitéer och är inte på något sätt glättig eller smörig vilket gör att den håller i längden. Sångaren Brett Boland låter som ingen annan jag hört i sammanhang som kan kallas metal. Med sin mjuka och indiepopsväna röst - liknelsen med Mew är jag varken själv eller först med - skapas i kontakten med de välkomponerade, melodiska riffen en magi på Air som borde lämna få oberörda. Därför tror jag att Astronoid kan göra något så förbjudet som att locka fans av annan musik än metal, utan att för den sakens skull göra avkall på att tillhöra storfamiljen med stort M, och inte heller vara någon slags metalversion av överproducerad listmusik. Med andra ord kan vi vara trygga i att bara luta oss tillbaka och låta Astronoid ge oss luft under vingarna.




HELA LISTAN:
12. Astronoid - Air
13. Subrosa - For this we fought the battle of ages
14. Håll Det Äkta - Soul cracks the gold
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar