torsdag 5 januari 2017

Årets album 2016 - Plats 1: ULCERATE - Shrines of paralysis

Relapse Records, 28/10 - 2016
Trion Ulcerate frälste mig ordentligt med förra skivan Vermis (2013), som var och nosade på topp 10 det året. I år är det inget nosande som New Zeeländarna sysslar med, utan ett glupskt och välförtjänt tagande av positionen som årets allra mest fascinerande och magnetiskt attraherande alster. För att vara så kaotiskt och tekniskt avancerat är Shrines of paralysis en oemotståndlig musikupplevelse som jag inte unnar någon att gå miste om. 

Ulcerates tekniska death metal är som nyckfulla kastvindar som ömsom drar, ömsom knuffar dig i alla riktningar som är möjliga, allt på en och samma gång. Övermänskligt trummande med taktbyten utan skönjbar logik, men som ändå är behagligt att lyssna på. Ömsom harmoniska, ömsom disharmoniska och mullrande riff som skapar den oerhört vackra och stämningsfulla fonden som är Ulcerates största styrka. Och lite avgrundsdjup sång på det. Allt tillsammans skapar en sammanhållen helhet som gör Ulcerate till ett helt unikt band i min bok och som berör mig på djupet. 

I år har inget har sugit tag i mig på det obevekliga sätt som Shrines of paralysis gjort. Och detta trots, och förmodligen tack vare, en komplexitet som gör låtarna i princip oidentifierbara sinsemellan, även om inget är det andra likt. Mitt i Ulcerates infernaliska kaos finns ett genuint och snudden på norrländskt lugn som är svårt att förklara, men som måste upplevas. En bättre illustration av gränslandet mellan godhet och ondska, harmoni och kaos, ljus och mörker har jag aldrig mött. Tack för det Ulcerate och tack alla vrålälskare för 2016!

Ulcerate.


HELA LISTAN:
1. Ulcerate - Shrines of paralysis
2. Cult Of Luna feat. Julie Christmas - Mariner 
3. Alcest - Kodama
4. Khemmis - Hunted
5. Nails - You will never be one of us
6. Katatonia - The fall of hearts
7. Russian Circles - Guidance
8. Graves At Sea - The curse that is
9. Meshuggah - The violent sleep of reason
10. Martyrdöd - List
11. Mantar - Ode to the flame
12. Astronoid - Air
13. Subrosa - For this we fought the battle of ages
14. Håll Det Äkta - Soul cracks the gold
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar