söndag 29 januari 2017

Forza: Malmö #2

I tider av idel mer eller mindre eländiga nyheter om Sveriges mest nerskrivna stad kan det behövas lite upplyftande exempel från det Malmö vi ändå älskar så innerligt. Det har kommit in en del tips sedan sist jag skrev om stadens vrålfynd (läs här) och jag är öppen för allt ni har att ge, så bara bomba på.

Ursut.
Ursut
Fantastisk fin crust med både ilska, ös och smittande gitarrsolon som sitter precis där det ska. Dessutom härlig växelsång av klassiskt crustsnitt. Köp dig lycklig (2016) är bandets andra fullängdare med en inneboende kraft stark nog att knuffa de mest kallnade hjärtan tillbaka till vänster, där de ju ska sitta. Jag älskar detta!



Deranged
Brutal dödsmetall med imponerande rutin och anor ända sedan 1991. Senaste och nionde fullängdaren Struck by a murderous siege (2016) släpptes på polska labeln Agonia Records i höstas. Mitt i allt gore och blod så svänger det om Deranged.




Tellusian.
Tellusian
Progressiv och tekniskt intrikat musik är det som bjuds när Tellusian levererar sin genremässiga mischmasch av grindcore, progressiv metal och mathcore. På bandets första och hittills enda fullängdare Collision (2014) är det inte en tråkig stund och jag får vibbar av både tidiga Mastodon och Dillinger Escape Plan även om Tellusian står för något helt eget.

  


Team Anarchy
Ösig hardcore med härlig d-beat som grundfundament. Har än så länge släppt två låtar på de digitala forum jag har tillgång till och dessutom med tillhörande video som kan avnjutas nedan. Det som finns att lyssna på låter lovande!



The Arson Project
Till min stora glädje har grymma grindcorebandet The Arson Project numera sin bas i Malmö. Glädjen blev ännu större när jag insåg att de släpper sprillans nytt album i form av Disgust den 6/4 i år. Ett av banden som hjälper när saknaden av Nasum blir som allra starkast. Då förstår ni kvalitén. Två låtar är släppta, lyssna in er på dem nedan.



Uppmaningen kvarstår. Tipsa om dig, er, din granne, kusin eller fritidsgårdens dolda vråltalang. Malmö behöver mer kärlek, och ingen kärlek är som den som den argaste musiken kan ge.

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar