fredag 17 februari 2017

Tema: Vrålcovers #2

Återigen ska vi fördjupa oss i det trevliga ämnet covers igen. Sist jag gjorde det (länk) insåg jag hur lätt det var att hitta mer eller mindre smöriga metalvarianter av redan rätt smöriga låtar. Det finns ju ett gäng skivor på temat "Pop goes metal". Jag insåg också att det är betydligt svårare att hitta covers av hög kvalitet. Och varför är det ens intressant? Jag antar att det slår an någon gen i ryggmärgen, nedärvd från våra förfäders fabless för after ski, som kanske egentligen borde undertryckas. Underhållningsvärdet är dock stundtals alldeles för bra för att jag ska lyckas med det.

ANAAL NATHRAKH - Powerslave (IRON MAIDEN)
Jag hade inte velat åka med Bruce Dickinson som pilot om Iron Maiden låtit så här i vanliga fall. Brittiska Anaal Nathrakh skruvar till det på sitt vansinnigt hårda vis och eftersom de inte är blyga för mäktiga rensångsinslag hade jag kunnat missta detta för en av deras egna låtar.



SKRAECKOEDLAN - Pärlor (KENT)
Studsade upp och ner när jag hörde denna på InRock för någon vecka sedan. Jag var en gång i tiden rätt inne på Kent och gillar verkligen originalet, men Skraeckoedlan lyckas lyfta "Pärlor" till en fantastiskt ösig och melodiös stonernivå som överträffar det. Låten har gått på repeat så pass att det börjar likna besatthet här i hushållet, då min sambo också är ett fan av Kent.


KYLESA - Paranoid (BLACK SABBATH)
Även om Black Sabbath inte direkt är någon speed metal att tala om, lyckas Kylesa sega ner klassikern nå djävulskt när de tar sig an "Paranoid". Deras version känns som ett resultat av en inte helt nykter session i replokalen, vilket väl passar alldeles utmärkt i sammanhanget.



HÅLL DET ÄKTA - Dom kan inte höra musiken (MASSHYSTERI)
Briljant hardcoreversion av Masshysteri, som var bandet Hurula huserade i innan han gav sig ut på sitt fina solospår. Varken Håll Det Äkta eller Masshysteri finns längre och saknaden är stor.



CANNIBAL CORPSE - No remorse (METALLICA)
Det är alltid vanskligt att ge sig på giganter som exempelvis världens största metalband, men Cannibal Corpse gör "No remorse" med alla heder i behåll och på det allra bästa sätt man kan tänka sig. 


CAVE IN - N.I.B. (BLACK SABBATH)
Stökig och härlig variant av ännu en Sabbathklassiker från briljanta Stephen Brodsky (numera i Mutoid Man) och Cave In. Älskar hans pipa mer än Sabbathfans gillar pipa i allmänhet.


Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar