söndag 11 juni 2017

Lyssnat på: MAJ

Dags för ny lista. Lite ny hardcore, lite gammal hardcore, lite jämtländsk mangel, lite isländskt och dubbelt polskt. Som alltid ett schmörgåsbord av rang. Håll till godo!
Noll Tolerans.
Noll Tolerans - Förakt (album, 2017)
Umeå är och förblir Sveriges hardcorehuvudstad. Noll Tolerans är ännu ett bevis på det och fyller saknaden av Håll Det Äkta som la ner vapnen förra året. Briljant.

Boris - "Absolutego" (singel, 2017)
Japanskt och tokrutinerat gäng med musikalisk variation och experimentell ansats som kännetecken. Nya skivan Dear släpps 14/7.

Integrity - "I am the spell" (singel, 2017)
1997 fick jag en kassett hemskickad av någon snubbe via MIRC, en antik variant av ett socialt medie. På kassetten fanns ett band med en osedvanligt grötig hardcoreröst och betydligt mer melankolisk stämning än det jag var van. Integrity har hållit på länge alltså, och släpper nya skivan Howling, for the nightmare shall consume den 14/7. Kul att de fortfarande känns relevanta, 20 år senare.

The Lurking Fear - "Winged death" (singel, 2017)
Supergrupp är ett slitet uttryck men som väl lämpar sig för detta gäng med Tompa Lindberg på sång och Adrian Erlandsson på trummor, från At The Gates om ni missat dem. Sen har vi dessutom Jonas Stålhammar (Bombs Of Hades m.fl.) och Fredrik Wallenberg (Skitsystem) på gitarrerna samt Andreas Axelsson (Disfear m.fl.) på bas. Debutskivan släpps senare i år och det vi har hört bådar gott.

Vallenfyre - "An apathetic grave" (singel, 2017)
Blev knockad av förra skivan Splinters (2014) brutala tyngd, med skön mix av death metal och doom. Det är fortfarande överjävligt tungt och nya skivan For those who fear him som släpptes 2/7 ska avnjutas i sommar.

While She Sleeps - You are we (album, 2017)
Jag har liksom tappat metalcoren ur min intressesfär. Kanske för att mycket låter väldigt likadant. While She Sleeps föll mig dock väl på läppen med förra skivan Brainwashed (2015) och det är god underhållning även på You Are We.

Paranoid.
Paranoid - Praise no deity (EP, 2017)
Östersund i mitt hjärta. Paranoid är oljudligt mangel med flirtar åt Japan från den jämtländska metropolen, som hyser en hel del bra musik. Hoppas kunna sprida mer av den i framtiden. Håll till godo med kvalitetscrust så länge.

Solstafir - Berdreyminn (album, 2017)
Isländarna är lugna som filbunkar på senaste skivan och det är väldigt behagligt, mitt i allt skrammel man lyssnar på annars. Hur kunde jag missa dem på Copenhell förra året?

Batushka - Litourgiya (album, 2017)
Vi avslutar med dubbelt Polen. Batushka kom in i min värme i och med att de glädjande nog står på årets line-up på Copenhell. Black metal, precis i min smak. Lite melodi, inte för grötigt och fult, utan vackert och brutalt. Mumma.

Decapitated - "Never" (singel, 2017)
Gamla bekanta, som jag verkligen inte missade på förra årets Copenhell (vilket tjat). Svängig och teknisk dödsmetall men som för varje skiva verkar gå mot groove mer än teknikaliteter. Fint är det hur som helst. Från kommande skivan Anticult som släpps den 7/7.


Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar