onsdag 21 juni 2017

Veckans Vråls guide till Copenhell 2017

Enligt god sed och tradition ska Veckans Vrål fira midsommar på Refshaleøn och med ypperligt trevliga Copenhell. I år har Köpenhamns festivalflaggskepp sålt rekord och det är 23 000 törstiga metalfans som väntas till det gamla industriområdet i stadens utkanter. Peppen är total. Oavsett om du ska dit och känner dig rådvill eller ska sitta hemma på kammaren men vill ha lite tips på bra musik följer här en redogörelse för de prioriteringar Veckans Vrål tycker man ska göra i det digra utbudet av habil och hård musik.

TORSDAG
Späckat nå djävulskt är det mellan måstena den första dagen. Ingen tid för mat- och kisspaus, endast öl kan prioriteras utöver musiken.

Every Time I Die, Roskilde 2015. Foto: Veckans Vrål
Every Time I Die - Pandæmonium 15:30
Jänkare som kör schizofren hardcore med mycket taktbyten, rockinslag och allehanda genreblandning. På Roskilde 2015 var de en av de stora behållningarna, trots att jag inte lyssnat på bandet. De öser fullkomligen skiten ur sig på scen, och därför ska du inte missa detta för att du vill dricka dig full för en billig penning utanför. Det är det inte värt.

In Flames - Helviti 16:15
Introduktion överflödig. Många frågor surrar i huvudet. Har de stinget live fortfarande? Hur låter Fridéns rensång utanför studio? Battles (2017) kändes relativt platt och jag hoppas de kan ge mig nya perspektiv på den och deras form på scen. En självklarhet att se dock.

Carcass  - Hades 17:45
Här har vi tyvärr en krock med Frank Carter And The Rattlesnakes som går på Pandæmonium en kvart innan, vilket lär bli en fin och ösig stund. Tvingas jag välja får det dessvärre bli brittiska legenderna i Carcass, som med fenomenala Surgical steel (2013) visade att de är att räkna med för en lång tid framöver.

Prophets Of Rage - Helviti 19:15
Ni vet upplägget. Rage Against The Machine med Chuck D från Public Enemy och B-Real från Cypress Hill, minus den vi alla längtar efter, Zack de la Rocha. Vi lär bjudas på en hel del klassiker från samtliga inblandades diskografier, och det kan ju bli ett party av rang om allt vill sig väl.

System Of A Down - Helviti 22:30
Ett band jag hade dödat för att se när de turnerade med Toxicity (2001), ett album som fortfarande håller. Det som Internet förtäljer om hur bandet låter live ger ju inga större förhoppningar, men det behöver ju inte förhindra att det blir bra show och en härlig allsångsfest.


FREDAG
På fredagen är det betydligt glesare mellan måstena men dagen innehåller några av höjdpunkterna för undertecknad.

Slægt.
Slægt - Pandæmonium 14:00
Riktigt intressant ungt danskt band som kör en härlig mix av heavy metal och black metal. Nya skivan Domus mysterium (2017) bådar gott och man bör trotsa bakfyllan för att gå och se hemmasönerna spela för hemmapubliken.

Baroness - Hades 15:00
Festivalens höjdpunkt i mitt tycke. Med sprillans ny gitarrist i Gina Gleason, efter att originalmedlemmen Pete Adams lämnade i våras, lär Baroness som alltid bjuda på en inspirerad föreställning. Jag räknar också med att kompensera min Baroness-t-shirt som blev stulen på Roskilde förra året med en ny. Notera det.

The Dillinger Escape Plan - Hades 18:15
Jag förbannade mig själv lite för att jag missade det som skulle bli mathcore-giganternas sista tur i regionen tidigare i år. Extra gött då att Copenhell var kloka nog att boka in dem. När jag såg dem på Kulturbolaget 2005 var det den galnaste konserten jag varit på. Bjuder de på hälften så mycket fascination 12 år senare är jag mer än nöjd.

Candlemass - Pandæmonium 21:30
Legender. Doom. Bör man ha sett. Punkt.

Batushka - Pandæmonium 01:15
Lägger in en brasklapp direkt om fylla och den trötthet som heldagar i festivalens tecken brukar ge övervinner mig, men det polska black metalbandet har seglat upp som en av favoriterna inför årets festival. Enda fullängdaren Litourgiya (2016) är riktigt bra och det lär vara värt utebliven nattsömn för att bevittna Batushkas ritual på minsta scenen.


LÖRDAG
Mycket danskt och fint på lördagen, som lär bjuda på det bästa vädret enligt staten. Vi kör.

Baest - Pandæmonium 14:00
Death metal av den gamla skolan som jag tycker låter riktigt intressant efter någon lyssning på debut-EP:n Maria Magdalene (2016). Dit och supporta grannarna i söder!

Rising - Hades 15:00
Roskilde 2016 spelade det danska sludge/stoner metalbandet alldeles för tidigt för att man skulle ha hunnit vända dagen efter-känslan till något positivt. Ska bli kul att se dem inför en full och taggad metalpublik.

Hatesphere - Helviti 16:00
Rutinerade danskar som lär attrahera en stor publik med sin ösiga thrash metal. Kan bli riktigt kul inför hemmapubliken.

Memoriam - Pandæmonium 20:15
Svängig dödsmetall med kopplingar till nedlagda Bolt Thrower. Är lätt värt en sväng förbi med en öl eller fem i hand.

Opeth - Hades 22:45
Min inställning till bandet har varig kylig och konsekvent, egentligen av oklar anledning. Eller, jag tycker att det är lite tråkigt. Men efter att ha plöjt Blackwater park (2001) och Deliverance (2002) har jag insett deras storhet, även om jag vidhåller min inställning till deras senare alster. Jag lovar att jag ska ge de svenska giganterna en ärlig chans och det är inget man missar när man får chansen.

Myrkur, Roskilde 2015. Foto: Veckans Vrål
Myrkur - Pandæmonium 23:30
Roskilde 2015 fick jag äran att närvara vid det danska enkvinnasprojektets allra första spelning. Det var riktigt bra, trots vissa barnsjukdomar rent tekniskt. Nu lär Myrkur vara en underbar upplevelse live och hennes gig på minsta scenen är en av festivalens absoluta höjdpunkter.

Slayer - Helviti 00:15
När Slayer spelar, då går man dit. Oavsett hur många festivalspelningar jag sett med legenderna och även om jag inte är ett hardcore fan lär jag hamna framför största scenen och låtsas att jag kan låtarna, som vanligt.

Hoppas någon som läser ska till årets, förmodat fantastiska, upplaga av Copenhell. Hugg tag i mig så tar vi en öl och snackar musik en stund! Jag har skägg och t-shirt med bandtryck på, förmodligen med regnjacka över.

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar