måndag 23 september 2019

INOCEAN med sprillans ny EP - "Grief" släpps idag!


InOcean. Foto: Facebook
Få saker gör mig så själaglad som när band hör av sig om deras nya äventyr, och lite extra kul är det när band bibehåller kontakten över tid. InOcean från Karlstad är ett sådant exempel, som jag snubblade över i inledningen av denna bloggs livstid i och med EP:n Until it breaks (2013) och gillat sedan dess. Apropå just tid så hade jag inte fattat att det gått hela tre år sedan deras förra EP To come undone (2016) såg dagens ljus (http://veckansvral.blogspot.com/2016/06/demonstrerar-inocean-to-come-undone.html).

Och nu är bandet tillbaka med sin catchy, ösiga och lyssningsvänliga musik på EP:n Grief, en fem låtar stark historia där bandets melodiska och allsångsvänliga kvalitéer, inte minst i Pierre Stridsbergs högoktaviga sång, har fått ta ytterligare ett steg framåt. Bandet har rört sig från det mer hardcoreorienterade hörn som var deras hemvist när jag lärde känna dem, mot mer alternativ rock eller emo, eller vad man nu kallar rensångsorienterad, tungt distad musik med starka melodier men som inte ryggar tillbaka för ett growl då och då nu för tiden. Samtliga spår är både välskrivna och väl genomarbetade med arrangemang som masserar ett öra som mitt, som är oerhört svagt för välproducerade melodibyggen. Älskar till exempel körinslagen - en feature som jag föll för redan på "Bring em down" från nämnda Until it breaks.

Ska jag klaga på något är det nog att jag kan sakna lite av den explosivitet som InOcean visade upp exempelvis på Until it breaks, eller rättare sagt hade de gärna fått slänga in den oftare utan att tumma på den melodiösa sidan. Ett spår som fina "Depression" är ett bra exempel på när bandet gör just det, med bravur. Med det sagt så finner jag det besynnerligt att ett band med sådan hitkänsla inte har det tiofaldiga antalet lyssningar, MINST, på Spotify. In och förbättra den statistiken - det är InOcean mer än välförtjänta av, och du kommer bli glad på kuppen.



Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar